02.05.2022

Čo robiť, keď logistika a Supply Chain kolabuje?

Prečo je dôležité zvyšovať svoje spôsobilosti v logistike a Supply Change Managemente (SCM) ?

Prečo je dôležité zvyšovať svoje spôsobilosti v logistike a Supply Change Managemente (SCM) ?

Dodávateľsko-odberateľské siete po celom svete prakticky skolabovali. Málokto si však uvedomuje, že aj pred ich kolapsom bola konkurencieschopnosť firiem závislá od schopnosti riadiť ich.

Medzi rokmi 2018 a 2019 sme sa pýtali firiem na otázky, pri ktorých sme inšpirovali dávnejším prieskumom spoločnosť Delloite. Napriek viacerým zjednodušeniam sme získali výsledky, ktoré potvrdzujú pôvodnú myšlienku.

Obr.1. Vplyv  komplexity a spôsobilostí v SCM na ziskovosť firiem

Z nášho prieskumu vyplýva, že 47% spoločností má jednoduchý hodnotový reťazec, pri ktorom dosahuje nižšiu ziskovosť (reťazec pridávania hodnoty – y).

47% spoločností s pôvodne nižšou komplexitou a nižším ziskom zoberieme ako baseline (teda 100 % s ktorými budeme ďalej pracovať) a budeme posudzovať o koľko sa zvýši ich úspešnosť (profitabilita) ak spoločnosť zvýši komplexitu svojho hodnotového reťazca, alebo zvýši svoje spôsobilosti v rámci supply chain managementu.

Spoločnosti, ktoré využívajú komplexnejšie hodnotové reťazce, zvýšili svoju profitabilitu o minimálne 32%. Firmy, ktoré majú vyššiu komplexitu hodnotového reťazca a majú nízke spôsobilosti (capabilities)  v SCM tvoria 32% (ľavý horný kvadrant).

Naopak, ak firmy nezvýšili komplexitu ale zvýšili svoje spôsobilosti v SCM, stúpla ich profitabilita o 49%. Takýchto firiem je iba (pravý dolný kvadrant) 12 %.

Uvedený výsledok hovorí o tom, že spôsobilosti v SCM sa prejavujú vyšším dopadom na zisk a zároveň sú pre firmy náročnejšie. Práve preto sa menej firiem uberá týmto smerom zlepšovania. Čo sa však stane ak zvýšime aj komplexitu hodnotového reťazca aj naše spôsobilosti v SCM?

Tieto dva parametre (komplexnosť hodnotového reťazca a implementácia spôsobilostí Supply Chain Management) vytvárajú veľký synergický efekt. Zvýšenie profitability je preto pochopiteľne viac ako je súčet nárastu týchto dvoch kvadrantov. Firmy, ktoré zvládajú obe disciplíny, preukázali nárast o viac ako 164%.

Ale firiem, ktoré zvládajú obidve disciplíny, je iba 9%. Iste si kladiete otázku, čo 9% najúspešnejších firiem robí inak. V jednoduchosti by sa dali zaradiť tieto odlišnosti do piatich kategórií.

Komplexita –  geografická poloha, unikátny produkt, náročnosť zákazníka

Flexibilita –  v tom ako vyrábajú a distribuujú (správne množstvo, správny čas, správne miesto)

Transparentnosť –  stabilita v dopyte zákazníkov, transparentný dodávateľský reťazec

Spolupráca naprieč SCM –  práca so zákazníkmi a dodávateľmi, komunikácia namiesto transakcií

Technológie –  investujte do technológie, ktorá podporuje dosiahnutie všetkých predošlých predpokladov (prepojené MRP, používanie blockchainu na kvalitu dodávok)

Každá z týchto tém so sebou nesie veľa práce a veľa know-how, ktoré je dnes vo svete k dispozícii.

Výsledky nemožno dosiahnuť bez množstva vykonanej práce, ktorú treba urobiť čím skôr. Pretože nožnice sa medzi bežnými a vyspelejšími firmami v oblasti komplexnosti hodnotového reťazca a zároveň znalostí v SCM veľmi rýchlo otvárajú.

Logistika | Supply Chain Management | Digitalizácia | FBE |

Na našich prakticky orientovaných školeniach predstavujeme aj príklad optimalizácie dodávateľsko – odberateľskej siete v jednom medzinárodnom koncerne. Zamerali sme sa na nasledovné opatrenia:

  1. Zmapovanie prepojení v rámci dodávateľsko-odberateľskej siete.
  2. Zmapovanie hodnotového toku (VSM) v rámci spoločnosti ako aj v celom dodávateľsko-odberateľskej sieti.
  3. Nastavenie základných metrík pre jednotlivé spoločnosti v rámci dodávateľsko-odberateľskej sieti, napr. časový rámec v ktorom je spoločnosť schopná dosiahnuť koreláciu medzi vstupmi a výstupmi.
  4. Analýza profitability a strát v rámci dodávateľsko-odberateľskej siete a odstránenie umelej variability dodávateľsko-odberateľskej siete (tzv. bull whip effect)
  5. Zosúladenie logistických konceptov a riziková analýza pre logistické koncepty a plánovanie.
  6. Zvýšenie efektivity logistiky v jednotlivých súčastiach SCM.
  7. Nastavenie princípov Total Flow Managementu (TFM).
  8. Podpora za pomoci digitalizácii a smart riešení.

Tieto opatrenia priniesli zvýšenie profitability celej dodávateľsko-odberateľskej siete na viac ako trojnásobok.

Ak riešite podobné otázky, radi sa podelíme o naše skúsenosti a porozprávame sa o vašich zámeroch v oblasti logistiky, v SCM alebo v digitálnej transformácii logistiky.

Dávame do pozornosti tieto kurzy

Prehľad kurzov k téme článku

Zaujímavosti a novinky

Dohodnite si konzultáciu

Kontaktovať
Prehľad ochrany osobných údajov

Táto webová stránka používa súbory cookie, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepší používateľský zážitok. Informácie o súboroch cookie sa ukladajú vo vašom prehliadači a plnia funkcie, ako je rozpoznanie vás, keď sa vrátite na našu webovú lokalitu, a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webovej lokality považujete za najzaujímavejšie a najužitočnejšie.

Nevyhnutné Cookies

Nevyhnutné cookies by mal byť vždy povolené, aby sme mohli uložiť vaše preferencie nastavení súborov cookie.

Súbory cookie tretích strán

Táto webová stránka používa službu Google Analytics na zhromažďovanie anonymných informácií, ako je počet návštevníkov stránky a najobľúbenejšie stránky.

Ponechanie tohto súboru cookie zapnutého nám pomáha zlepšovať naše webové stránky.