Medzi rokmi 2018 a 2019 sme sa pýtali firiem na otázky, pri ktorých sme inšpirovali dávnejším prieskumom spoločnosť Delloite. Napriek viacerým zjednodušeniam sme získali výsledky, ktoré potvrdzujú pôvodnú myšlienku.
Obr.1. Vplyv komplexity a spôsobilostí v SCM na ziskovosť firiem
Z nášho prieskumu vyplýva, že 47% spoločností má jednoduchý hodnotový reťazec, pri ktorom dosahuje nižšiu ziskovosť (reťazec pridávania hodnoty – y).
47% spoločností s pôvodne nižšou komplexitou a nižším ziskom zoberieme ako baseline (teda 100 % s ktorými budeme ďalej pracovať) a budeme posudzovať o koľko sa zvýši ich úspešnosť (profitabilita) ak spoločnosť zvýši komplexitu svojho hodnotového reťazca, alebo zvýši svoje spôsobilosti v rámci supply chain managementu.
Spoločnosti, ktoré využívajú komplexnejšie hodnotové reťazce, zvýšili svoju profitabilitu o minimálne 32%. Firmy, ktoré majú vyššiu komplexitu hodnotového reťazca a majú nízke spôsobilosti (capabilities) v SCM tvoria 32% (ľavý horný kvadrant).
Naopak, ak firmy nezvýšili komplexitu ale zvýšili svoje spôsobilosti v SCM, stúpla ich profitabilita o 49%. Takýchto firiem je iba (pravý dolný kvadrant) 12 %.
Uvedený výsledok hovorí o tom, že spôsobilosti v SCM sa prejavujú vyšším dopadom na zisk a zároveň sú pre firmy náročnejšie. Práve preto sa menej firiem uberá týmto smerom zlepšovania. Čo sa však stane ak zvýšime aj komplexitu hodnotového reťazca aj naše spôsobilosti v SCM?
Tieto dva parametre (komplexnosť hodnotového reťazca a implementácia spôsobilostí Supply Chain Management) vytvárajú veľký synergický efekt. Zvýšenie profitability je preto pochopiteľne viac ako je súčet nárastu týchto dvoch kvadrantov. Firmy, ktoré zvládajú obe disciplíny, preukázali nárast o viac ako 164%.
Ale firiem, ktoré zvládajú obidve disciplíny, je iba 9%. Iste si kladiete otázku, čo 9% najúspešnejších firiem robí inak. V jednoduchosti by sa dali zaradiť tieto odlišnosti do piatich kategórií.
Komplexita – geografická poloha, unikátny produkt, náročnosť zákazníka
Flexibilita – v tom ako vyrábajú a distribuujú (správne množstvo, správny čas, správne miesto)
Transparentnosť – stabilita v dopyte zákazníkov, transparentný dodávateľský reťazec
Spolupráca naprieč SCM – práca so zákazníkmi a dodávateľmi, komunikácia namiesto transakcií
Technológie – investujte do technológie, ktorá podporuje dosiahnutie všetkých predošlých predpokladov (prepojené MRP, používanie blockchainu na kvalitu dodávok)
Každá z týchto tém so sebou nesie veľa práce a veľa know-how, ktoré je dnes vo svete k dispozícii.
Výsledky nemožno dosiahnuť bez množstva vykonanej práce, ktorú treba urobiť čím skôr. Pretože nožnice sa medzi bežnými a vyspelejšími firmami v oblasti komplexnosti hodnotového reťazca a zároveň znalostí v SCM veľmi rýchlo otvárajú.