Rozhovor s Robom Klačanským, expertom na metodiku Six Sigma a štatistické metódy riadenia
Ako obchodník sa zaujímam o kľúčové témy vzdelávania. Opýtal som sa kolegu Roba Klačanského zopár otázok ohľadne metodiky Six Sigma.
Róbert Klačanský vedie výcvikové semináre a následné nasadzovanie štatistických metód riadenia a Lean Six Sigma vo významných priemyselných podnikoch a službách (napr. VOLKSWAGEN SLOVAKIA, Getrag Ford, Slovak Telekom, U.S. Steel Košice, Reydel Automotive Slovakia, MIBA Steeltec, Miba Sinter, Continental, Emerson, Vaillant). Absolvoval tréning trénerov v kanadskej firme Digital Mentor Group a pracovný pobyt v USA, počas ktorého školil a zavádzal metódy zlepšovania kvality. Ako Master Black Belt koučoval mnohé úspešné projekty zvyšovania efektívnosti procesov. Ďalšie významnejšie referencie sú Magneti Mareli, ZF Slovakia, Askoll, Slovnaft, Tatra banka a mnohé iné.
Išiel by som hneď na vec spýtal sa ťa – čo je to Six Sigma, čo by si laikovi povedal ?
„Návod ako postupovať pri riešení problémov, ktoré nastávajú v rutinných činnostiach“ alebo „Spôsob, ako zvládnuť opakujúce sa problémy v činnostiach, ktoré robíme každý deň“
V čom spočíva najväčší prínos metodiky Six Sigma?
„V závislosti od skúseností, povahy, vzdelania,… má každý z nás vybudované svoje postupy, ako riešiť problémy s ktorými sa stretávame vo svojej práci. Viac či menej účinné. Six Sigma predstavuje skúsenosti, tých najlepších, zhrnuté do niekoľkých krokov ako postupovať, na čo myslieť, na čo nezabudnúť pri účinnom riešení „chronických“ problémov. Teda, najväčšie prínosy spočívajú vo vysokej účinnosti riešenia problémov s ohľadom na spoločenský prínos pre organizáciu.“
Aké konkrétne úžitky prinášajú programy Six Sigma?
„Ako optimálne využiť čas v procese, bez zbytočných zdržiavaní, ako znížiť náklady procesu (priame-materiál, nepriame-energie) a hlbšie znalosti o procese, ktorý sa môže javiť ako „nevyspytateľný“. Z dlhodobého hľadiska to prispieva konkurencieschopnosti v danej oblasti.
Pre koho je Six Sigma určená ?
„Pre tých, ktorí majú chuť meniť veci, len nevedia ako na to, alebo tých, ktorí sú poverení urobiť poriadok v procese a nemali predtým žiadne skúsenosti ako sa to robí, vedúcich pracovníkov, ktorí sa môžu inšpirovať, ako robiť veci inak ako boli zvyknutí. Najčastejšie sa stretávame s druhou skupinou, kde účastníci sú vyberaní organizáciou a regrutovaní z radov, kvalitárov, technológov, alebo novších pracovníkov, pripravovaní na vedúcu pozíciu“
Ako prebiehajú samotné programy (školenia) yellow, green a black belt?
„Program je postavený modulárne, kde v rámci 5-tich modulov, sa prechádza metodika Six Sigma. Buď na štandardnej úrovni pre hodnosť Green Belt, alebo ako nadstavba pre hodnosť Black Belt, kde sa preberajú zručnosti projektové (ako viesť tím k úspešnému riešeniu problému), analytické zručnosti (oboznámenie sa s novým pohľadom na proces skrze dáta), a obchodné zručnosti (kde sa učí, ako vyčísliť hodnotu problému, ktorým sa tím zaoberá).“
Aký dôraz sa v FBE kladie na praktické cvičenia ?
„ Veľký, podľa pravidla – ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Snažíme sa na praktických príkladoch ukázať, ako dané metódy čo najefektívnejšie použiť v reálnych situáciách. Či už na projektoch SixSigma, alebo v podobných situáciách mimo projektu. Ukazuje sa, že najlepšie porozumenie metód je vtedy, ak účastník si ich vyskúša vo svojom prostredí. Účastníci majú k dispozícii veľa pomôcok (formulárov a program na spracovanie dát), ktorý im pomáhajú precvičiť projektové a analytické zručnosti. Tie sú súčasťou metodiky DMAIC “
Sú tieto kurzy certifikované ?
„Áno, po ukončení tréningu a po úspešnom zvládnutí záverečného testu a odprezentovaní vybraného projektu. Účastníci získajú osvedčenie o hodnosti Six Sigma, hodnosť Green Belt alebo Black Belt, podľa štandardov Blue Prints Six Sigma.“
Povedal by si nám aj nejakú vtipnú príhodu zo školenia ?
„Neviem či je to vtipné, ale veľmi potešujúce (aj trošku pobaví). Keď na záverečných prezentáciách niektorí účastníci s úžasom konštatujú, ako jasná bola príčina problému na začiatku, ale po metodickom skúmaní sa zrazu ten skutočný problém objaví úplne inde. Napríklad, nezvyčajná vec, že novo vymenené súčasti technológie sú kľúčom k vyriešeniu problému. Alebo proces využíva na monitoring dva, síce nové a moderné, ale principiálne rozdielne meracie zariadenia spôsobujú veľkú časť problému, atď. Čiže, AHA EFEKT je ten, ktorý maže predsudky „ostrieľaných“ pri riešení daného problému, nad ktorými potom len neveriacky krútia hlavami.“
Ak by Vás téma zaujímala viac, prípadne máte kolegov, ktorí majú záujem školenie Six Sigma absolvovať, radi sa s Vami spojíme.