„5 why“ je metóda, ktorá sa používa na identifikáciu koreňových príčin problémov. Táto metóda sa zameriava na kladenie otázok, kde sa snažíme postupne hlbšie preskúmať a pochopiť príčiny problému až k jeho koreňu.
Ide o proces, v ktorom sa kladú otázky typu „prečo?“ až do hĺbky piatich úrovní. Na každej úrovni sa kladie otázka na základe odpovede z predchádzajúcej úrovne. Táto otázka by nás postupne mala priviesť k hlavnej koreňovej príčine problému.
Cieľom tejto metódy je nielen nájsť riešenie pre aktuálny problém, ale aj odstrániť jeho koreňové príčiny, aby sa predišlo jeho opakovaniu v budúcnosti.
„5 why“ metóda bola vyvinutá v rámci systému Toyota Production System, kde sa používa ako súčasť metódy kontinuálneho zlepšovania procesov. Dnes sa táto metóda využíva v rôznych oblastiach, ako napríklad v manažmente, marketingu, alebo pri riešení technických problémov.