Tréning zamestnancov a studená sprcha

Ak sa to nestalo Vám, tak ste o tom určite aspoň počuli. Firma sa rozhodne uskutočniť zmenu, ktorá sa týka všetkých jej pracovníkov. Objedná si tréning zamestnacov.

uverejnené v denníku SME

Ak sa to nestalo Vám, tak ste o tom určite aspoň počuli. Firma sa rozhodne uskutočniť zmenu, ktorá sa týka všetkých jej pracovníkov. Objedná si tréning zamestnacov.

Tréning je úspešný, účastníci i školitelia sú spokojní, ciele splnené, hodnotenia pozitívne. Vedenie má pocit, že sa veci opäť raz hýbu správnym smerom… O niekoľko mesiacov však nadšenie vyprchá a veci sa akosi vrátia do starých koľají. Kde sa stala chyba? Prečo bolo odhodlanie uskutočniť zmenu v celej firme na začiatku vysoké, no po čase sa vytratilo?

Najmä vo väčších organizáciách sa stáva, že líniový manažment, čiže priami supervízori zamestnancov, sa stavia k zmene opatrne. Zažili už rôzne zmeny i „zmeny“, nerozumejú, prečo je práva takáto zmena potrebná, a azda majú aj obavy, či zvládnu nové požiadavky. Namiesto aktívnej podpory zaujmú postoj nezúčastnených pozorovateľov. Z pohľadu zamestancov je to studená sprcha na ich motiváciu a ochotu vyskúšať si nové veci či pracovné postupy.

Ďalším úskalím býva nesúlad medzi cieľmi tréningu a systémom, ktorý je vo firme nastavený. Stáva sa, že tréningom sa organizácia snaží zmeniť správanie pracovníkov – toto správanie je však iba logickým dôsledkom systému. Vedenie chce napríklad zaviesť kvalitnú komunikáciu pracovníkov call centra – normy dĺžky telefonátov a parametre ich úvodu a záveru sú však nastavené proti tomuto cieľu.

Ako sa dá tomu predísť? Ešte pred celoplošným tréningom sa pripravíme na zmenu. Motivujeme líniový manažment a posilníme jeho zručnosti tak, aby sa zmeny neobával. Zosúladíme jestvujúci systém s cieľmi zmeny, a podobne postavíme aj tréning. (Skracovanie telefonických hovorov v call centre budeme školiť tak, aby sme plne dodržali zákaznícku orientáciu.) Bezprostredne po tréningu poskytneme prostredníctvom koučingu a follow-up workshopov podporu pre ukotvenie návyku. V poslednej fáze sa potom sústredíme na udržanie návyku, prostredníctvom mystery shoppingu, koučingu alebo „udržiavacích“ tréningov. A so školiacou spoločnosťou sa hneď od začiatku dohodneme na poskytovaní spätnej väzby, ak by sa zistilo, že ciele tréningu nie sú v súlade s niektorými časťami systému.

Daniel Bútora
Dušan Číčel
(Autori sú konzultanti spoločnosti FBE)

Zaujímavosti a novinky

Dohodnite si konzultáciu

Kontaktovať
Prehľad ochrany osobných údajov

Táto webová stránka používa súbory cookie, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepší používateľský zážitok. Informácie o súboroch cookie sa ukladajú vo vašom prehliadači a plnia funkcie, ako je rozpoznanie vás, keď sa vrátite na našu webovú lokalitu, a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webovej lokality považujete za najzaujímavejšie a najužitočnejšie.

Nevyhnutné Cookies

Nevyhnutné cookies by mal byť vždy povolené, aby sme mohli uložiť vaše preferencie nastavení súborov cookie.

Súbory cookie tretích strán

Táto webová stránka používa službu Google Analytics na zhromažďovanie anonymných informácií, ako je počet návštevníkov stránky a najobľúbenejšie stránky.

Ponechanie tohto súboru cookie zapnutého nám pomáha zlepšovať naše webové stránky.