Interview pre denník Pravda

Medzi Vašich klientov patria mnohé významné spoločnosti. Spomeňme napríklad Volkswagen, Škodu Auto a jej dodávateľov, či viaceré bankové domy. Čo im radíte?

 Pohybujeme sa v dvoch oblastiach. Jednou je oblasť zlepšovania procesov vo firme, druhá sa týka komunikácie, vedenia ľudí, rozvoja ľudských zdrojov. Sme im partnerom pri utváraní ich firemnej kultúry.

Ako prijímajú Vaše rady?

Väčšia časť z nich je na tento druh poradenstva a tréningu zvyknutá z krajín, kde sídlia ich materské spoločnosti. Prevažne ide o firmy, ktoré majú ambície investovať do rozvoja, do ľudského kapitálu. Je to taký paradox. Najviac sa chcú zlepšovať tí, ktorí sú dobrí už dnes.

Ako je to s úrovňou firemnej kultúry na Slovensku? Čo v tejto oblasti priniesol príchod zahraničných investorov?

V oblastiach vystavených tvrdej konkurencii sa firemná kultúra v posledných rokoch zlepšila. Niektoré zahraničné firmy ukázali, že kultúru zameranú na kvalitu je možné na Slovensku vybudovať rovnako, ako kdekoľvek inde v ekonomicky vyspelom svete. Napríklad výsledky firiem v oblasti automobilového priemyslu presvedčili aj skeptikov. Zmeny nastali aj v  oblastiach ako sú napríklad finančné služby. Ak v niektorej banke nemáte pocit, že sa kultúra riadi heslom Náš zákazník je náš pán, nie je problém ísť ďalej a nájsť miesto, kde to platí. Zahraniční investori buď postavia závod na zelenej lúke alebo vstúpia do už zabehnutej firmy.

Ktorí z nich presadia vlastnú firemnú kultúru jednoduchšie?

Podľa našich skúseností je to aspoň v prvej fáze trvajúcej dva až tri roky jednoduchšie pre spoločnosti, ktoré začínajú na zelenej lúke. Je totiž ľahšie do firmy neprijať toho, kto sa nechce stotožniť s jej kultúrou, ako sa s podobným zamestnancom v už zavedenej spoločnosti rozlúčiť.

Ako dlho trvá prebudovanie firemnej kultúry?

Prvé výsledky sa dajú zaznamenať už po niekoľkých mesiacoch. Dôsledky systémových zmien sa väčšinou prejavia v druhom roku. Pri pokračujúcom úsilí a ak si zmeny osvojí rozhodujúca časť zamestnancov, možno po troch až piatich rokoch očakávať výrazné prejavy novej podnikovej kultúry.

Ako rýchlo sa dokážu novým požiadavkám prispôsobiť slovenskí zamestnanci?

Po nástupe zahraničných firiem mnohé z nich stavili na mladých ľudí. Vo viacerých prípadoch to umožnilo pomerne rýchlo vybudovať pragmatickú, na výsledky orientovanú firemnú kultúru. Problémy však v tomto prípade môžu nastať po niekoľkých rokoch. Poznáme ich ako symptómy známe z jednogeneračných sídlisk. Vo vrstovníckej štruktúre sa potom prirodzený rast v kariére dá ťažko zabezpečiť a chýba aj možnosť učiť sa od osobnostne zrelých ľudí. Dobré výsledky možno dosiahnuť, ak firma vsadí na ľudí ochotných vstupovať do rizika zmeny a neustále rásť. To je dôležitejšie, než dátum narodenia.

na otázky odpovedal Ing. Daniel Laco (FBE)